Met een camperbusje op pad

veldbloemen en vrijheid

Na vele  verre reizen en kamperen met een tentje, ging het campervirus toch weer kriebelen en besloten we met een camperbus op pad te gaan. Ja weer, want toen de kinderen klein waren toerden we veel met een oude camper door Europa.

Een week lang reden we langs de Duitse kust tot aan Rostock en genoten we weer van de vrijheid en de luxe van een camper. Hierbij vonden we prachtige plekjes om te overnachten.

Park4night

Onze reisvoorbereiding was klein, maar ik was wel op zoek gegaan naar informatie over mooie camperplaatsen. Er is op internet natuurlijk van alles te vinden,  maar ik koos voor Park4night en installeerde de gratis app op mijn telefoon. Op park4night worden door gebruikers leuke plekjes gedeeld om met een camper te staan. Ik heb gebruik gemaakt van de gratis versie en die was prima.

Moddergat

Omdat we pas laat konden vertrekken, besloten we dat onze eerste stop in de buurt van het Lauwersmeer zou zijn. Via de Park4night app vonden we in Moddergat, vlakbij de oude garnaalfabriek, prachtige parkeerplaatsen. Lekker rustig en direct achter de dijk. Moddergat zelf is een schattig plaatsje met museum ’t Fiskerhuske, waar een paar gerestaureerde vissershuisjes en andere herinneringen uit de verdwenen kustvisserij te vinden zijn.

De volgende dag reden we, met een mondkapje in onze broekzak, Duitsland in. Want in Duitsland hielden de Covid-19 maatregelen in dat er in alle openbare gebouwen een mondkapje op moest. Het was even wennen om zelfs in  een tankstation een mondkapje te dragen. Maar het fijne van kamperen is dat je redelijk zelfstandig bent en merendeels buiten leeft.

Wij gingen de derde week van juni met een camperbus op pad en waren duidelijk nog één van de weinige reislustige Nederlanders.

Ostbense en Wangerland

camperstop

Vlakbij Neuharlingersiel vonden we weer een prachtige parkeerplaats onderaan de Waddenzeedijk. Helaas was hier alleen dagparkeren toegestaan en besloten we de gok niet te wagen en gingen we na het eten toch maar even verder op zoek.

In Neuharlingersiel en Harlesiel troffen we een overvolle en een supergrote camperplaatsen aan; dit was niet wat we zochten en dus besloten we het binnenland in te rijden voor een overnachtingsplekje.

Aan het Wangermeer, bij de plaats Höhenkirchen, zijn twee kleine camperplaatsen te vinden. Eén ervan kozen wij uit om op de bijbehorende ‘Wiese’ onze camper te parkeren, want ook deze was vol. Toen de volgende ochtend de eigenaar het overnachtingsgeld kwam innen, pruttelde hij wel dat dat niet helemaal de bedoeling was. Gelukkig vond hij het wel goed dat we nog even bleven: wakker worden en ontbijten.

Wremen en Dorum Neufeld

Op de parkeerplaats van een recreatieterrein in Wremen troffen we veel campers aan. Wij besloten, ondanks de mooie rotan strandstoelen, na de lunch toch nog een stukje verder te rijden.

In Dorum Neufeld bleven we op een kleine camperplaats overnachten. Toen we later een stukje gingen fietsen, zagen we bij Spieka-Neufeld een nog veel mooiere camperplaats: op het gras en aan het water. Deze gaan we zeker onthouden voor een volgende keer.

strandstoelen aan de Oostkust

De volgende dag staken we met de veerboot bij Wischhafen de Elbe over. We kenden de Elbe natuurlijk al vanuit onze bezoeken aan dochterlief in Hamburg. Dit was een leuke andere kijk, al nam het wel wat tijd in beslag want er stond een hele lange wachtrij voor de boot. Dankzij onze camperbus, werden we eerder uit de rij gevist om nog net even het laatste gaatje op de boot te vullen.

Strand van Steinbeck (Warkenhagen)

Ook de parkeerplaats bij Steinbeck, heel dichtbij het strand, vonden we via de app en het beviel ons er zo goed dat we twee nachten bleven.

Langs de parkeerplaats loopt een fietspad, waarop veel gefietst wordt. Natuurlijk klommen wij ook even op onze fietsen voor een leuk rondje en natuurlijk de boodschappen. We kwamen langs een mooi uitzichtspunt (Redewisch), een betaald strand (Boltenhagen) en minstens twee kilometer cobblestones in een schattig stadje(Klütz).

Boiensdorfer Werder

Natuurcamping Boiensdorfer Werder was onze eerste camping en ik had me echt op een luxe douche verheugd. Helaas ontdekten we pas na sluitingstijd van de receptie dat er douchemuntjes nodig waren.

Deze camping ligt in een natuurgebied en er is ook maar één weggetje heen, hij is niet duur en lekker rustig.

Helaas was de zee vol met waterplanten, dus het enthousiasme om te zwemmen verdween snel.

Borgerende-Retwisch

Onze laatste overnachtingsplek was een camperplaats bij de ingang van feriencamp Borgerende en wat heb ik hier lekker gedouched! Vanaf de camping hoef je slechts een klein dijkje over te steken om op een mooi strand uit te komen. Heerlijk om even te zwemmen al kwam het water rechtstreeks van de Noordpool want het was ijskoud.

Aan het eind van de middag pakten we onze fietsen en maakten wederom een leuk tochtje. Langs de kust reden we via het Gespensterwald naar Bad Doberan. Helaas waren we wat laat in Bad Doberan en was bijna alles gesloten. Gelukkig we konden we nog wel thee met een gebakje scoren, hebben we de münster en zelfs Mollie gezien. Mollie is de stoomtrein de van Bad Doberan naar de kust rijdt (en vice versa).

Dus:

• Bij mooi kleine officiële camperplaatsen moet je op tijd zijn, anders zijn ze vol. Soms zie je dat er s’ochtends alweer de nieuwe campers het terrein op rijden.
  • Wildkamperen of op overnachten op parkeerplaatsen bevalt ons goed. We hebben wel gemerkt dat na bijna vier dagen de stroom op raakt als je tussendoor geen flinke stukken rijdt. De huisaccu laadt zich niet zo snel vol. Wij zouden een camper met zonnepanelen adviseren.
  • Na zo’n drie dagen is de toilet vol. Gelukkig kun je deze ook, tegen betaling, legen op camperplaatsen waar je toevallig langs rijdt. En ook dan is de park4night app handig.
  • Onze favoriete plek was de parkeerplaats bij Steinbeck, terwijl deze in de app slechte reviews heeft. Zo zie je maar weer: smaken verschillen.
  • Ons reisje is ook terug te vinden in Polar Steps met een camperbus op pad. Een fijne app om je reis in vast te leggen, zowel met foto als met tekst. In een eerder blog schreef ik over mijn ervaringen met Polar steps .
  • ga ook eens op pad met een camperbus.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.