Kamperen aan de voet van het Reuzengebergte, Tsjechië.

Mooi weer is van belang als je met motoren op vakantie bent. En daarom houden we altijd buienradar een beetje in de gaten. Zo kwamen we dit jaar in Tjechië terecht.

En omdat we Praag al eens bekeken hadden toen het nog bij het oostblok hoorde, besloten we richting het Reuzengebergte te rijden.

Als we halverwege een dagreis zijn,  ga ik op zoek naar een camping. Googlemaps is dan mijn grote vriend. Zoeken op kleine campings met zwembad levert leuke resultaten op!

Een zwembad, bijna zo groot als een voetbalveld

Het was even zoeken was naar de ingang van Autokemp Koupaliste Kostalov. De eigenaar vonden we uiteindelijk in zijn “snackbar” en nadat we met handen en voeten duidelijk hadden gemaakt dat we een paar dagen wilden blijven, konden we ons tentje gaan bouwen.

Heerlijk hier: rust, ruimte en natuur!

Nou zal misschien niet iedereen dit een hele rustige camping vinden, want je hoort in de verte overdag treinen (ca twee keer per uur) rijden. Wij hebben het niet als vervelend ervaren en vonden het wel grappig dat er zelfs één keer per dag een stoomtreintje voorbij kwam.

Toen we arriveerden was het zwembad half leeg. Maar mede dankzij het warme weer, werd er door ons en door bewoners uit de omgeving al vol op gebruik van gemaakt. Er is immers niks relaxter dan na een motorrit in het zwembad plonzen en de dag afsluiten met een biertje op het terras.

Motorrijden

Na een rustig ontbijtje in de zon, hesen we ons elke dag in ‘motorpak’ om een toertje te gaan maken in de mooie omgeving. Dit resulteerde elke dag in een leuk ritje. De eerste dag reden we noordoostelijk en aten we lekkere zuurkoolsoep bij een soort ‘buffetje’. Dit bleek een pleisterplaats te zijn voor fietsers, gezinnetjes en hardlopers;  maar ook voor een cowboy te paard. De tweede dag doken we het Reuzengebergte in. Hier reden we mooie wegen langs skipistes, bergriviertjes en ontdekten dat de tjechen op zondag graag in de bossen zijn. En omdat we drie oude, stilstaande jawa’s thuis in een schuur hebben staan, gingen we op de derde dag op zoek naar een Jawa dealer.

Toen en nu

30 jaar geleden  was Tsjechië nog onderdeel  van Tsjecho-slowakije en lag het nog in het Oostblok.  Het was er grijs, grauw en het zag er armoedig uit. Met onze BMW motor waren we toen een echte bijzonderheid: overal waar we stopten, kwamen mensen even een praatje maken. Winkels bestonden vaak uit een toonbank met schappen erachter. En campings waren bijna niet te vinden.

Er is in 30 jaar veel veranderd. Het gaat de tsjechen goed. Er wordt gereden in mooie, dure auto’s en ook op fietsen beknibbelen ze niet. Het onderhoud van hun huizen is duidelijk minder belangrijk, maar de pleinen in stadjes zien er vaak prachtig uit.

Eén ding was niet veranderd: het interieur van de Jawa dealer!

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.